سیستم مدیریت منابع انسانی

نرم افزار مدیریت منابع انسانی
برای جهانی شدن متخصصان، دانش استراتژی هم در سطح محل کار و هم در مراکز آموزشی نیاز است. پذیرش و درک وابستگی فرهنگی بسیاری از اقدامات ، بیش از وسایل آموزشی باید توسعه یابد و مقاومت اولیه در برابر آن کنار گذاشته شود. تشخیص بین الزامات قانونی فرهنگ و تلاش به منظور اجتناب از اتخاذ تصمیمات دشوار، آزمونی مهم است. این مهم به بیان تفاوت بین آنچه ضرورت انجام شدن دارد وچگونگی انجام آن میپردازد. همچنین ضرورت آموزش گروه تازهای از متخصصان منابع انسانی با نگرش جهانی وجود دارد. مدیران منابع انسانی با تجربه و آشنا با یک فرهنگ و آنهایی که در امور بینالمللی با ما یک ملیت آشنا هستند در این بین بیشتر محدود شدهاند. این چنین وضعیتی باید تغییر یابد. با وجود این اگر کارکنان در موقعیت کنونی، فاقد مهارتها و تجارب بینالمللی باشند، راه حلهای ساختاری نظیر استقرار منطقهای منابع انسانی یا افزودن مسئولیتهای جهانی به وظایف منابع انسانی، مناسب نیست. با توجه به دنیای متلاطم امروزی که آنرا عصر تغییر نام نهادهاند، سازمانها در معرض چالشهای متعددی قرار دارند که یکی از مهمترین آنها، چالش منابع انسانی است. بهطور کلی این چالشها ناشی از تغییر در چهار بُعد اساسی فناوری، ساختار، استراتژیها و فرهنگ سازمانی است. که هر یک از این تغییرات، چالشهای نوینی در حوزه ایجاد میکنند. بنابر این، آموختن و تربیت نسل جدیدی از متخصصان منابع انسانی در سطح بینالمللی، یکی از اصلی ترین چالشهای فراروی کنونی است. به علاوه، لازم است تمام سطوح دولتی از تغییرات موردنیاز در سیستمهای آموزشی و همکاری جهت ارائه مبالغ ضروری برای این تغییرات آگاه باشند. نوآوری درسیستم HR، به عنوان ابزار کلیدی برای ظرفیت سازی و ارتقای آن در عصر جهانی سازی است یعنی آنچه که برای توسعه مدیریت دولتی مطلوب و ضروری است، نیازی جدی برای نوآوری در سیستم مدیریت منابع انسانی است که بهعنوان ظرفیت سازی برای مواجهه با چالشهای جهانی شدن عمل میکنند. لذاپیشنهاد می شود مدیران منابع انسانی در عرصه جهانی شدن به موارد زیر توجه کنند:
- شناسایی واقعیتهای بیرونی کسب و کار و مطابقت دادن فعالیتهای منابع انسانی با نیازهای واقعی موجود؛
- تغییر نقش اداری موجود و حرکت به سمت حرفهای شدن نرم افزار مدیریت منابع انسانی؛
- افزایش سهم مشتری از راه پیوند دادن منافع مشتریان با منافع کارکنان؛
- کمک به مدیران صف برای پیشبرد استراتژی از راه ارتقای قابلیتها و شایستگیهای منابع انسانی؛
- تشریح و طراحی مدل ارزش آفرینی کارکنان و حصول اطمینان از برخورداری کارکنان از تواناییهای لازم برای انجام کارهای خود؛
- بهکارگیری کارکنان حرفهای و دانشمدار بهصورت پاره وقت و تماموقت؛
- استفاده از مدیریت عملکرد و ایفای نقش مربی در جهت هدایت کارکنان برای رسیدن به هدفهای تعیین شده؛
- مدیریت فرایندها و فعالیتهای اطلاعاتی، به روشی که ارزش افزوده ایجاد کند؛
- داشتن فرایند روشن و نیز برنامهریزی استراتژیک برای همسوسازی سرمایه گذاریهای منابع انسانی با هدفهای بهبود کسب و کار،
- همسوسازی سازمان خود با استراتژی کسب و کار؛
- داشتن کارکنانی که نقشهایی روشن و مناسب ایفا میکنند؛
- ایجادتوانایی درکارکنان، برای نمایان ساختن شایستگیها وخلاقیتهای ذاتیشان؛
- سرمایه گذاری روی متولیان منابع انسانی، از راه آموزش و توسعه تجربهها؛
- توسعه مهارتهای کامپیوتری و استفاده بهینه از امکانات شبکه.
مدیریت منابع انسانی در قالب یک سیستم
هیچ یک از منابع مطالعه شده در این زمینه، مجموعه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی را در قالب سیستمی از فرایندهای مرتبط و به هم پیوسته ترسیم و تشریح نکردهاند. یکی از دلایل این واقعیت این است که فعالیتهای مدیریت منابع انسانی به قدری متفاوت، متنوع و دارای مبانی مختلف هستند که تجمع تمام آنها در قالب یک سیستم امکانناپذیر است.
همانند تقسیمبندی رویکردهای سخت و نرم به مدیریت منابع انسانی، فعالیتهای آن را هم میتوان در دو دسته سخت و نرم گنجاند. به عنوان مثال مبحث انگیزش کارکنان یک فعالیت کاملاً نرم است در حالی که فعالیت حقوق و دستمزد یک فعالیت کاملاً سخت است. البته این دستهبندی فرضی است چرا که میزان سختی یا نرمی دارای طیفی خواهد بود. به هر حال، علیرغم نبود چنین تصویر سیستماتیک از فعالیتهای سخت سیستم مدیریت منابع انسانی، میتوان سیستمی برای آن طراحی کرد که شامل فعالیتهای رویهپذیر باشد.
